Att köra hästtransport by Havrepappa

Att köra runt med en hästtransport bakom bilen är inte samma sak som att köra en gallerkärra som är full med vinterns samlade skräp till soptippen eller som att köra runt med husvagnen på semestern. Att köra hästtransport kräver att man tar sitt fulla ansvar.


Hästen har inte bett om att få åka transport. Den står där bak och försöker hålla balansen i kurvor, inbromsningar, accelerationer och gupp. Det är ett levande djur som du transporterar, och det skall göras med respekt och hänsyn.


Visst kan det värsta tänkbara hända, och att olycka inträffar och att hästtransporten faktiskt välter som en följd av olyckan, men jag blir förbannad när jag läser om hästtransporter som välter i kurvor och som börjar vobbla på motorvägen. Dessa olyckor beror oftast på att föraren inte har tagit sitt ansvar. Vid sådana olyckor så anser jag att den som har kört borde avlivas på platsen för olyckan!


Själv har jag ett inbyggt varningssystem i bilen när jag kör hästtransport. Hon sitter i sätet bredvid och larmar och skriker som en stucken gris om farten in i en rondell överstiger 20 km/h, om farten på motorvägen skulle överstiga de lagliga 80 km/h eller om fartökningen är större än 10 km/h per minut.


Mitt alarm i sätet bredvid har som mål att hästen aldrig skall behöva trampa om för att hålla balansen under transporten. Om (Gud förbjude) han skulle ta ett steg så blir alarmet fullständigt skogstokigt. Jag uppskattar mitt larm även om jag ofta blir irriterad över alla hennes falsklarm och en del okynneslarm.


Mitt ”alarm” kör extremt långsamt när hon kör hästtransport. En gång körde hon av motorvägen så sakta att den polska lastbilen bakom tutade på henne. Det kunde ha blivit det sista den polske chauffören hade gjort i sitt liv, om han inte hade haft sinnesnärvaro nog att låsa bildörren sekunden innan en rosenrasande hästmänniska hängde i handtaget och skrek att hon skulle döda honom. Det där är en syn jag hade velat se.


Sluta köra som biltjuvar när ni kör med hästtransporten. Vill ni köra ihjäl er själva så välj en dag när ni inte har hästen på släp. Med bättre planering så har man inte så ont om tid att man riskerar att missa sin starttid. Dessutom, om man skall vara helt ärlig, tiden det tar att köra till och från tävlingen är ju knappt en procent av den totala tiden som går åt till en hästtävling ändå…


http://www.tidningenridsport.se/Blogg--debatt/Bloggar/Havrepappa/2012/4/Instabilt-lage/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0